Cum se scrie un CV? (I)
Majoritatea specialistilor de HR au ajuns la un consens in ceea ce priveste timpul petrecut de un recrutator (extern sau din Departamentul de Resurse Umane al angajatorului) pentru studierea unui CV: jumatate de minut!
Impactul vizual se transfera de la persoana la obiect, de la candidat la CV-ul acestuia, prin urmare sansele de a impresiona un angajator prin cunostinte, experienta sau abilitati practice (pentru meserii ce necesita calificare profesionala specifica) sunt direct proportionale cu gradul de interes pe care il trezeste o foaie de hartie.
Cum impresionezi, deci, pe cineva in 30 de secunde? Prin forma, continut, veridicitate, raritate.
Inainte sa transmiteti un CV catre un potential angajator, incercati sa va puneti in pielea acestuia. Ce as cauta eu intr-un CV? Ce greseli lexicale, de asezare in pagina, de stil, m-ar deranja cel mai tare? Cat de importanta e experienta? Etc.
Si nu uitati, nu exista angajatori identici. Nu transmiteti acelasi CV la 20 de angajatori, chiar in cazul in care e vorba de raspunsul la un anunt postat pe un site de joburi. Alocati cinci minute pentru a revizui CV-ul din perspectiva urmatorului angajor si modificati, daca e nevoie, ordinea paragrafelor, obiectivul, salariul solicitat, etc. Daca acest lucru nu este posibil (din motive ce tin de softurile utilizate de siteurile de specialitate), atunci asigurati-va, pe de o parte, ca CV-ul este prin forma si continut interesant pentru o gama cat mai larga de angajatori si, pe de alta parte, obligatoriu, ca scrisoarea de intentie este personalizata.
I. Cum trebuie sa arate un CV?
Trasaturi generale:
- Nu utilizati fonturi artistice care, fiind putin lizibile si agasante, dau pe deasupra si impresia de neprofesionalism
- Asigurati-va ca versiunea de editor de texte in care ati realizat CV-ul este compatibila cu majoritatea softurilor utilizate in piata (mai bine salvati intr-o versiune mai veche a programului decat sa riscati ca documentul sa nu poata fi deschis de catre destinatar sau sa modifice formatul)
- Nu despartiti in silabe la sfarsit de rand
- Utilizati paragrafarea (cu “bullet”-uri), textul va fi mai usor de urmarit si mai aerisit; asigurati-va ca nu ati inceput un paragraf cu litera mica si altul cu litera mare, da dovada de neglijenta
- Evitati utilizarea excesiva a barbarismelor sau a jargonului (in cazul unor descrieri prea tehnice), nu uitati ca de cele mai multe ori CV-ul va fi citit de catre o persoana cu studii umaniste
- Reviziuiti textul, asigurandu-va ca ati facut acordul corect intre subiect si predicat, ca ati pus unde trebuie semnele de punctuatie; daca nu sunteti foarte sigur pe ce-ati facut, nu ezitati sa intrebati pe cineva care stie, mai bine va faceti de ras in fata unui prieten decat in fata unui potential angajator
- Daca nu stiti sigur cum se scrie un cuvant, apelati la DEX sau la un indreptar ortografic, nimic nu e mai agasant pentru un recrutator decat sa citeasca intr-un CV: “mia adus multe satisfactii”, “capacitatea dea analiza”, “imcompatibilitatea”, etc.
- Nu “mancati” litere, nu utilizati semne, abrevieri sau expresii specifice comunicarii pe internet
- Nu utilizati abrevieri fara sa va asigurati ca (in afara de cazul in care sunt foarte des utilizate in vorbirea curenta) ati explicat undeva ce inseamna
- Modificati ordinea paragrafelor in functie de job-ul la care aplicati. Pentru un angajator poate fi mai important ca ati fost manager de proiect (chiar daca doar 5 luni) intr-o firma decat daca, in aceeasi firma, realizati deconturile colegilor de 2 ani
- Daca aveti posibilitatea sa alegeti ordinea rubricilor din CV (exclus in cazul in care il incarcati pe un site de joburi), nu ezitati sa o modificati in functie de angajator. De exemplu, daca anuntul de angajare specifica drept obligatorie detinerea unei anumite calificari destul de rare sau a unor studii de anumit tip si experienta era mai putin importanta, nu incepeti cu experienta ci cu studiile
- Daca ati scris titlul unui job cu majuscule si fonturi ingrosate, fiti consecvent(a) si scrieti la fel toate celelalte titluri de job-uri din CV
- In cazul in care angajatorul solicita includerea unei fotografii (chiar daca nu precizeaza cuvantul “recenta”), alegeti o poza care: sa semene cu dumneavoastra din prezent, sa fie sobra, sa fie lizibila la imprimare alb-negru (modificati contrastul si luminozitatea pana obtineti efectul dorit)
Trasaturi specifice:
- In cazul in care CV-ul a fost realizat utilizand formatul obligatoriu dintr-un site specializat de joburi, candidatul trebuie sa se asigure ca: formatul predefinit permite/ nu permite utilizarea de simboluri speciale (de exemplu, majoritatea siteurilor nu furnizeaza editare de text)
- Evitati sa dati copy-paste dintr-un document Word paragrafat intr-o rubrica de completare a CV-ului de pe un astfel de site, veti obtine contrariul, exista incompatibilitati de conversie, nu e recunoscut Enter-ul, etc. Daca totusi dati copy-paste, dati pe bucati, va fi mai usor de modificat
- Daca trimiteti CV-ul prin posta gata imprimat, formatati cu atentie documentul inainte de imprimare: nu trunchiati un paragraf la sfarsit de pagina; zona scrisa trebuie sa se incadreze in zona standard de print (inclusiv headerul si footerul); nu utilizati culori violente sau, dimpotriva, culori pale; dimensiunea si tipul fontului precum si al paragrafarii sa fie standard (Arial, Calibri, Times New Roman – 12px, spatiere al 1.5 randuri); titlul joburilor si al companiilor unde ati lucrat sa apara cu fonturi ingrosate si dimensiune un pic mai mare pentru a furniza coerenta si diviziune documentului; incercati sa formatati documentul astfel incat sa nu obtineti, de exemplu, 4 pagini + 2 randuri pe pagina 5 (daca e nevoie, renuntati la unele paragrafe, mai micsorati marimea fonturilor sau stilul de paragrafare)
- Daca trimiteti CV-ul prin fax, asigurati-va ca a fost primit intact, nu s-au “incalecat” paginile si ca este lizibil
In partea a doua a articolului vom puncta unele aspecte referitoare la Ce trebuie sa contina un CV, si mai ales la ce nu trebuie sa contina.
Descarca aici un
, aplicabil in special candidatilor cu o mare experienta profesionala, ce au acumulat competente cheie in cadrul mai multor companii/proiecte.