Cum se scrie un CV? (II)
Am punctat in prima parte a articolului cateva trasaturi referitoare la forma unui CV, pornind de la intrebarea:
Cum impresionezi, deci, pe cineva in 30 de secunde? In paginile urmatoare vom raspunde intrebarii referitoare la continutul unui Curriculum Vitae.
Sa vedem mai intai care sunt componentele unui CV:
a) obligatorii
- nume si prenume
- date de contact
- studii (cu precizarea daca sunt in curs, daca sunt finalizate cu diploma sau fara, etc.)
- alte calificari si atestate profesionale recunoscute (carnet de sofer, atestat PC)
- experienta profesionala in ordine descrescatoare (de la cel mai nou job pana la primul job)
- cunostinte PC si limbi straine: daca acum cativa ani puteau fi considerate ca elemente optionale intr-un CV, ce nu conditionau competitivitatea intr-un anumit domeniu, acum sunt solicitate pentru orice tip de joburi care implica minima activitate de birou (de la merchandiser in sus)
b) optionale
- stare civila si alte date personale (ATENTIE! Conditionarea accesului la un job de: starea civila si/sau numarul de copii, de nationalitate, religie sau orientarie sexuala reprezinta abuzuri reglementate de Conventia europeana a drepturilor omului)
- obiectiv si/sau tip de job preferat
- salariu dorit si/ sau alte beneficii
- disponibilitate
- recomandari
Un candidat poate alege un format standard de CV (format european, formatul impus de inregistrarea pe siteuri de joburi, modele existente pe internet sau in Word) sau un format customizat. In functie de alegerea sa, va avea mai multa sau mai putina libertate de miscare in ceea ce priveste continutul CV-ului.
In cazul candidatilor cu foarte multa experienta profesionala in acelasi domeniu (ex. Inginerie, proiectare, audit), cu implicare in proiecte/ firme diferite, este mai eficienta redactarea unui asa numit CV de expert, in care, in loc sa se detalieze pe 10 pagini activitatile (cvasi-identice), informatiile vor fi sistematizate in functie de: competente specifice (exemplu: inspectii dupa anumite standarde internationale, proiectare de un anumit tip, specializare pe managementul conflictelor, etc.), proiecte in care a fost implicat si rezultate obtinute, companii angajatoare. Celelalte componente ale CV-ului raman neschimbate (limbi straine, PC, etc.)
Ne vom referi in cele ce urmeaza la un CV clasic, pornind de la componentele identificate anterior.
In ceea ce priveste DATELE PERSONALE, iata cateva ponturi:
- daca aveti o adresa de e-mail personala, mentionati-o pe aceasta drept data de contact, nu pe cea de la firma unde inca lucrati
- daca adresa personala de e-mail a fost facuta pe vremea cand singura dumneavoastra preocupare era muzica si gasca si are o denumire de genul “scumpika_pisoias@yahoo.com”, creati-va urgent un cont de e-mail cu un nume de utilizator cat mai neutru, de preferinta numele dumneavoastra; incercati combinatii pana gasiti o adresa de e-mail libera
- nu introduceti drept data de contact adresa din buletin daca nu stati acolo, angajatorul nu este preocupat de cele mai multe ori de situatia dumneavoastra locativa (chirie, stat la prieteni, etc.), deci nu va fie teama sa introduceti adresa unde aveti resedinta in acest moment, pentru angajator va fi in schimb important sa stie ca puteti ajunge devreme la serviciu si pleca tarziu
- daca introduceti un numar de telefon care nu va apartine (de serviciu, al sotului/ sotiei), precizati acest lucru, un recrutator va incepe convorbirea prin: “Alo, buna ziua, Dl/Dna …?” Daca i se raspunde “Nu”, nici nu mai asteapta sa lamureasca problema, presupune pur si simplu ca i-a fost furnizat un numar de telefon gresit si uita de CV-ul respectiv (in cazuri rare, va transmite si prin e-mail invitatia la interviu, dar oricum va tine minte ca si-a pierdut timpul din cauza neglijentei dumneavoastra)
In cazul in care ati inscris in CV rubrica OBIECTIV, tineti minte ca onestitatea (sau macar impresia existentei acestia!) si concizia exprimarii unui obiectiv pot induce recrutatorului impresia ca stiti bine ce vreti si ca merita sa isi piarda timpul cu dumneavoastra. Pe de alta parte, un obiectiv prea general, chiar daca veti ajunge la interviu, poate sa creeze confuzie atat pentru dumneavoastra cat si pentru recrutator si veti pierde timpul cu interviuri pentru joburi pe care de fapt nici nu le voiati.
EXEMPLE:
- Un loc de munca unde imi pot demonstra abilitatile si calificarile – prea general
- Formarea unei cariere intr-o firma sau companie serioasa – creaza recrutatorului impresia clara ca, desi onesta, afirmatia ascunde frustrarea candidatului referitoare la actualul/ fostul loc de munca. Poate fi si un lucru bun, si un lucru rau; depinde de angajator si de onestitatea acestuia. Daca plateste la negru, de exemplu, va prefera din doua CV-uri cvasi-identice sa nu il aleaga pe cel care contine un asemenea obiectiv
- Fiind la inceputul carierei imi doresc sa-mi imbogatesc aria de cunostinte si sa capat un minim de experienta profesionala – in primul rand ca se scrie „minimum”; in al doilea rand, daca este o aplicatie la un job entry-level (de la ajutor ospatar si pana la contabil junior, nu are prea mare importanta domeniul), atunci indica onestitate din partea candidatului si exprima de asemenea disponibilitatea de a incepe de „jos”, in vederea capatarii de experienta. Pe de alta parte, poate indica recrutatorului (prin utilizarea cuvantului „minimum”) ca este vorba despre un carierist, care va pleca spre urmatorul job imediat ce experienta acumulata ii vor creste competitivitatea pe piata muncii
Daca job-ul pentru care aplicati necesita cunostinte cel putin medii de PC si/ sau o LIMBA STRAINA, nu mintiti in CV, nu scrieti “avansat” daca sunteti abia incepator, nu mentionati softuri de a caror existenta abia daca ati auzit. Tineti cont de faptul ca, pentru cele mai multe job-uri in care anuntul precizeaza printre cerinte cunostinte medii de calculator si limbi straine, recrutatorul va organiza cel putin o proba de verificare. Daca ati exagerat in CV, nu numai ca veti obtine rezultate care nu va vor propulsa pe lista scurta, dar veti fi si inclus in categoria candidatilor mincinosi al caror CV intra la respinsii pentru orice proiecte ulterioare.
Aceste observatii sunt valabile in primul rand atunci cand angajarea se face prin intermediul unei firme specializate de recrutare si sa stiti, recrutatorii au memorie lunga!
Cu toate acestea, nu fiti nici prea modest. Daca detineti un certificat de competente lingvistice recunoscut (BEC, CAE, TOEFL, IELTS) international, nu ezitati sa il mentionati in CV, precizand inclusiv nivelul la care ati sustinut respectiv examen.
Daca ati mentionat ca detineti cunostinte foarte bune intr-un anumit tip de programe (de exemplu, Excel), este foarte important sa precizati si tipul de activitate pe care l-a implicat lucrul cu respectivul soft, una e sa introduceti rapid informatii intr-o baza de date foarte complexa in Excel, si cu totul altceva sa stiti sa modificati caracteristicile si utilitatile respectivei baze de date (sortari, functii complexe, pivoti).
In ceea ce priveste STUDIILE, precum si alte atestate profesionale, nu e nevoie – ba chiar e complet contraindicat – sa precizati toate institutiile de invatamant prin care ati trecut, incepand cu scoala generala. Daca aveti studii superioare intr-un domeniu ce nu are tangenta neaparat cu cel al postului vacant, dar aveti diploma de bacalureat in respectivul domeniu, atunci este chiar necesar sa indicati si liceul pe care l-ati urmat. Daca sunteti student si ati terminat un liceu de renume (indiferent de oras), nu ezitati sa furnizati mai multe detalii despre acesta (poate ati participat la activitati extrascolare, poate ati avut vreun rezultat deosebit). Veti constata ca pana si recrutatorii dau dovada de “patriotisme locale” si, valabil pentru cei care locuiesc in Bucuresti, nu se stie cand nimeriti la interviu peste cineva care a terminat acelasi liceu din acelasi orasel de provincie ca si dumneavoastra.
Trainingurile de orice fel trebuie enumerate in CV, cu exceptia cazului in care, de exemplu, ati urmat periodic acelasi tip de training (unele firme fac traininguri periodice pentru angajati). Nu numai ca nu intereseaza pe nimeni in cate locatii s-a derulat de-a lungul anilor respectivul training (era suficient sa scrieti denumirea generica a trainingului si faptul ca l-ati urmat periodic), dar e posibil sa nici nu mai aiba rabdare sa citeasca restul CV-ului, pornind de la premisa ca cine mentioneaza atatea perfectionari profesionale nu are de fapt si experienta practica in domeniul respectiv.
Daca ati urmat traininguri din domenii mai tehnice, tineti cont ca pentru recrutator, de cele mai multe ori nu are importanta daca e un training autorizat CNFPA sau nu, pentru recrutator conteaza pur si simplu ce ati invatat acolo si daca puteti dovedi acest lucru. Precizati prin urmare – sa presupunem ca ati urmat un training customizat de Comunicare in Afaceri – subiectele abordate, faptul ca ati facut aplicatii practice si nu ati asistat pur si simplu la curs, in fine, adaptati-va discursul scris la realitate.
Existenta in Curriculum Vitae a unor precizari referitoare la DISPONIBILITATE, existenta unor RECOMANDARI de la fosti angajatori, precum si SALARIU dorit / pachet salarial preferat, sunt conditionate fie de solicitarea expresa a recrutatorului, asa cum este aceasta detaliata in anuntul de angajare, fie de gradul de flexibilitate al candidatului. In cazul in care sunteti inca angajat intr-o companie, orice recrutator stie ca, in functie de pozitia detinuta, veti fi disponibil in minimum doua saptamani. Cu toate acestea, daca aveti vreun fel de intelegere cu actualul angajator (poate chiar – neplacuta situatie! – vi se sugereaza sa va cautati alt loc de munca) sau nu lucrati cu forme legale ce prevad preaviz minim, precizati acest lucru in CV, mobilitatea s-ar putea sa fie un element esential in selectia facuta de recrutator.
Nu includeti recomandari (in sensul de documente atasate) decat in cazul in care transmiteti CV-uri nesolicitate (pentru inscrierea in baze de date) sau in cazul in care este solicitat expres de catre recrutator si pentru anumite tipuri de joburi (veti fi surprinsi sa vedeti ca nu va puteti angaja babysitter fara scrisoare de recomandare dar veti fi selectat pe o pozitie de manager de departament fara sa va solicite cineva un astfel de document).
In fine, in ceea ce priveste salariul, majoritatea candidatilor considera in mod eronat ca e mai bine sa nu scrie in CV salariul dorit, fara sa stie ca in foarte putine cazuri recrutatorul are un buget indeajuns de flexibil incat sa nu conteze cati bani vrea potentialul viitor angajat.
Chiar daca aplicati – din pacate acest lucru se intampla intr-o multitudine de situatii si era un fenomen frecvent si inainte de criza – pentru un job pentru care sunteti supracalificat, precizati textual nivelul minim salarial sub care nu sunteti dispus sa discutati, eventual si perioada pentru care sunteti dispus sa acceptati acest nivel . In plus, daca din anumite motive aveti nevoie de un anumit tip de pachet salarial (care sa includa asigurare de sanatate privata, de exemplu), mai bine precizati acest lucru, sau, si mai bine, analizati cu atentie anuntul de angajare. Daca in el scrie clar la rubrica beneficii: “salariu net + comision + telefon”, cel mai probabil nu exista altfel de variante.
In cazul in care aplicati pentru un job dintr-un domeniu in care salariul net a scazut considerabil in ultimii doi ani si, mai rau, nu aveti serviciu in momentul acesta, nu sperati ca veti negocia la interviu, bugetele de companie sunt foarte rigide in acest moment. Dar nici nu fiti neverosimil, scriind la rubrica Salariu dorit: “oricat, am nevoie de bani” sau “minim 300 euro” daca stiti ca job-ul acela pentru experienta dumnevoastra face cel putin 500, nu va crede nimeni si va prefera un junior.
Pe de alta parte, daca chiar nu aveti alternativa – statisticile arata ca un senior isi gaseste de doua ori mai greu job in acest moment decat un candidat cu experienta mai mica si cu 10 ani mai tanar – scrieti suma care stiti ca va si intretine lunar si pare si rezonabila pentru angajator care, nu uitati, activeaza in aceeasi piata si se confrunta cu aceeasi criza.
Cea mai importanta – cel putin cantitativ – parte dintr-un CV o reprezinta EXPERIENTA PROFESIONALA.
Fara pretentia de exhaustivitate, veti regasi mai jos cateva ponturi referitoare la un CV atractiv pentru recrutator:
- NU MINTITI! Daca ati fost ajutor bucatar nu scrieti bucatar sef, daca ati avut impresia ca faceati toata treaba sefului nu inseamna ca ii detineati si pozitia; un recrutator de valoare medie va depista destul de usor aceste exagerari, in cadrul interviului si/ sau al probelor de concurs
- Incepeti sa enumerati responsabilitatile avute la un job de la cea mai importanta pentru noul potential angajator si tineti minte regula anterioara
- Studiati noul angajator inainte sa revizuiti CV-ul dumneavoastra. Daca pentru cel la care ati aplicat acum cinci minute era important faptul ca ati participat in calitate de translator la numeroase intalniri de afaceri, pentru cel la care aplicati acum s-ar putea sa fie important ca aveti experienta relevanta in relatia cu autoritatile sau institutiile publice caracterizate printr-un grad inalt de birocratie (Administratia Financiara, Registrul Comertului, Electrica, etc.). Prin urmare, reierarhizati responsabilitatile pentru a scoate in evidenta ce e mai important pentru angajatorul respectiv
- Pe masura ce inaintati in varsta si experienta, veti cumula indeajuns de multe joburi incat sa ajungeti la un CV de 5 pagini. Reformulati activitatile de la joburile pe care le-ati avut la inceputul carierei daca nu reprezinta un interes deosebit pentru actualele preocupari in cariera, sintetizati, acum nu mai trebuie sa impresionati niciun angajator ca ati lucrat la fast-food cand erati in ultimul an de facultate.
- Evitati utilizarea unor formulari prea standardizate, scapati de limbajul de lemn
In final cateva exemple de asa da / asa nu referitoare la ce ar trebui sa scrie si mai ales, ce nu ar trebui sa scrie un candidat la rubrica Experienta profesionala.
ASA NU!
„Am efectuat pontajele in programul SAP. M-am ocupat de distribuirea bonurilor de masa. Am efectuat concediile de odihna ale salariatilor si redactarea scrisorilor (comunicari – raspunsuri scrise catre clientii companiei). Eram puntea de legatura intre salariati si personal-state”
Explicatie:
- nu este paragrafat, e greu de urmarit, contine greseli de gramatica (am efectuat concediile de odihna?!)
- trebuie sa citesti de cateva ori sa pricepi ca “personal-state” se refera la faptul ca persoana in cauza reprezenta legatura intre salariati si departamentul personal prin aceea ca, probil, efectua platile de salarii in baza statului de salarii
„- intocmirea de rapoarte privind miscarile stocului, rapoarte privind preturile de achizitie si vanzare, analiza stocurilor, intocmirea diverselor documente de livrare marfa. Am invatat cu mare usurinta un program complex de gestiune- contabilitate.”
Explicatie:
- inconsecventa in formulare („intocmirea” versus “Am invatat”)
- exagerare inutila si greu de dovedit a competentelor (“cu mare usurinta”)
ASA DA!
„- Evidenta clientilor, dezvoltarea relatiilor cu clientii, contabilitate primara
– Actualizarea bazei de date, mentinerea si dezvoltarea bazei de clienti”
Explicatie:
- concizie in exprimare, forma ingrijita si corecta din punct de vedere gramatical
- evidentierea responsabilitatilor intr-un format usor de urmarit
„- Responsabilitati contabilitate: verificare incasari, depuneri incasari, intocmire registru de casa si a altor proceduri contabile…..
– Responsabilitati specifice frontdesk: incasari, inregistrare contracte, reclamatii, rezilieri, raportari zilnice, saptamanale, lunare cu privire la incasari, clienti,etc.”
Explicatie:
- delimitare clara a responsabilitatilor, cu evidentierea competentelor si experientei in anumite tipuri de activitati;
- forma ingrijita, consecventa si precizie in exprimare (utilizarea de termeni precisi, de precizari temporale).